Acht initiatiefnemers hebben hun idee of oplossing gepitcht bij de jury tijdens de Innovatiemiddag. Brigade en Rietveld zijn uitgekozen om hun oplossingen in de praktijk te brengen. Heijmans, Dura Vermeer en Millenaar & Van Schaik Transport gaan aan de slag met het verder uitwerken en testen van hun concepten.
In totaal zijn 33 ideeën aangeleverd bij de organisatie voor de innovatiemiddag. Acht daarvan mochten ook daadwerkelijk hun idee pitchen voor de jury. De jury was het unaniem eens over het verder uitwerken van de twee concepten. “De oplossingen van Rietveld en Brigade zijn het meest passend bij de casus die wij voor ogen hebben, namelijk een technisch middel die op autonome wijze handelt. Beiden zijn onderdeel van het voertuig waar sommige oplossingen vooral gaan over de omgeving of het menselijk handelen. Het is naast alle maatregelen die er al zijn juist nodig in onze ogen om technische middelen toe te voegen,” licht Dirkjan Van Schaik, directeur van Millenaar & Van Schaik Transport toe.
Met twee concepten aan de slag
De beste oplossingen ontwikkelen de drie initiatiefnemers door. Zij passen het direct toe op hun materieel zodat er versnelling komt in de ontwikkeling tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats. De overige kandidaten worden op de hoogte gehouden van de voortgang.
Het AI Backeye360® HD-systeem van Brigade bevat AI-camera’s met persoonsherkenning en geeft de bestuurder topview met detectie in één. Alleen als een persoon zich binnen het detectiebereik bevindt zal deze worden gedetecteerd. Het systeem geeft vervolgens een indicatie op het scherm , met een specifiek alarm en binnen een afgebakend gebied. Dit alles zorgt voor een optimale veiligheid en hierdoor worden meldingen tot een minimum beperkt.
De combinatieoplossing van Rietveld bestaat uit EasyView en EasyDetect. Hiermee wordt een werkvak afgezet met redlines verlichting rondom het voertuig en een 360° 3D camerasysteem met radardetectie en AI-camera die de chauffeur tijdig waarschuwt voor obstakels en personen. Wanneer deze binnen vooraf bepaalde afstand van het voertuig komen, grijpt het systeem in en kan het ingesteld worden dat het voertuig automatisch afremt.
Initiatief innovatiemiddag
Heijmans, Dura Vermeer en Millenaar & Van Schaik Transport riepen de infrasector op om hun vernieuwende ideeën te pitchen ter voorkoming van aanrijdgevaar op de bouwplaats. Het doel is om nieuwe oplossingen te vinden om aanrijdgevaar te voorkomen en een veiliger, bouwend Nederland te creëren. Vernieuwende ideeën liggen op het terrein van technische middelen die detectie en ingrijpen mogelijk maken op autonome wijze op het moment wanneer iemand dreigt te worden geraakt en de chauffeur niet ingrijpt. Of het nu gaat om geavanceerde sensortechnologieën, AI-gestuurde systemen of baanbrekende software.
Maatregelen en beleid
Eén van de Top 5 risico’s in de infrasector is aanrijdgevaar tussen medewerkers en groot rijdend materieel op bouwplaatsen. In 2019 is het beleid reductieaanrijdgevaar opgesteld, met als uitgangspunt het toepassen van de arbeidshygiënische strategie om het risico te elimineren of minimaliseren. Scheid mens en materieel, voorkom achteruitrijden, zorg voor voldoende verlichting en draag zelf ook altijd zichtbaarheidskleding.