Woningbouwproject Blent in Lent heeft een ondergrondse primeur. Voor het eerst wordt een duurzame variant van een betonnen heipaal toegepast. Deze nieuwe variant, de zogeheten ECO-paal®, biedt dezelfde eigenschappen als een traditionele heipaal, maar met een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot, wat zorgt voor een belangrijke duurzaamheidswinst.
Geen toekomstig bewoner die het ziet, omdat ze onder de grond zitten. Heipalen worden in de grond gebracht om er vervolgens stabiel huizen op te kunnen bouwen. Deze innovatieve heipaal is ontwikkeld door de IJB Groep in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans, die het gebied van Blent ontwikkelt.
ECO-paal®
De ECO-paal® heeft aan beiden uiteinden een massieve kop van gewapend beton, maar is van binnen hol. In totaal geeft dat minder beton, maar blijft de draagkracht behouden. “Deze innovatie draagt bij aan het behalen van onze duurzaamheidsdoelen voor 2030,” aldus Pim Ketelaars, duurzaamheidsmanager bij Heijmans. Het bouwbedrijf wil haar CO2-uitstoot voor dat jaartal gehalveerd hebben en tien jaar later op nul hebben staan.
Het pilotproject in Lent markeert de eerste toepassing van de ECO-paal®. Vorig jaar organiseerde Heijmans een bijeenkomst voor haar vaste partners om hen te betrekken bij de duurzaamheidsambities van het bedrijf. Hieruit ontstond het idee voor de toepassing van de ECO-paal®, die ontwikkeld is door de IJB Groep. “Het project in Lent was het meest geschikt om als pilot te dienen,” vertelt Ketelaars. De eerste ECO-palen zijn inmiddels succesvol geïnstalleerd.
Veiligheid en duurzaamheid
De nieuwe heipaal is in het Toekomstlab van de IJB Groep in Lemmer uitgebreid getest. “Hieruit blijkt dat het haalbaar is om minder beton te gebruiken zonder verlies van draagkracht van de heipaal,” zegt Tahl Tekofsky, Manager Verkoop en Projecten bij de IJB Groep. De paal heeft een massieve kop en voet van gewapend beton, wat zorgt voor een veilige en stabiele installatie.
Met een holte die 30 procent beton bespaart, leidt de ECO-paal® tot een CO2-reductie van zo’n 25 procent. De paal heeft dezelfde afmetingen als traditionele heipalen, wat het eenvoudig maakt om deze nieuwe technologie op bestaande projecten toe te passen. De lichtere heipaal zorgt bovendien voor efficiënter transport met minder CO2-uitstoot, waarbij gebruik wordt gemaakt van een elektrische vrachtwagen.