Eerste DigiBouw Koninklijke Jaarbeurs groot succes

De eerste editie van DigiBouw, georganiseerd door Koninklijke Jaarbeurs in samenwerking met DigiGo, het platform voor digitaal samenwerken in de gebouwde omgeving, was een groot succes.

Tom van der Zwaag, beursmanager: “We hebben met de lancering van DigiBouw een grote stap gezet naar digitale adoptie in de bouw-, ontwerp,- techniek- en installatiesector. In totaal lieten 950 professionals zich afgelopen week inspireren op het gebied van digitale transformatie in de sectoren. Met een rijk scala aan exposanten, sprekers en workshops bood deze allereerste editie een schat aan informatie en inzichten over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering in de bouw.”

Koplopers over digitalisering in de bouw
De eerste editie van DigiBouw toonde een enorme behoefte aan kennisdeling over digitalisering in de bouw-, ontwerp,- techniek- en installatiesector. Tom van der Zwaag: “De sector staat voor een grote uitdaging in verband met verduurzaming en de energietransitie. Deze uitdagingen nemen de komende jaren alleen maar toe. Ik ben er trots op dat wij als marktleider van onze eigen vaktitels BouwBeurs en VSK, hier een bijdrage aan leveren in de vorm van vakevent DigiBouw.” Eén van de hoogtepunten tijdens DigiBouw was de presentatie van Techniek Nederland die hun onderzoek naar de impact van nieuwe technologieën zoals AI, robotisering en industrialisatie op de sector onthulden. Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland: “Dit drukbezochte evenement toont wat mij betreft aan dat AI en robotisering in de gebouwde omgeving allang geen verre toekomstmuziek meer zijn, maar al volop ingezet worden in de bouw en techniek. Met de toenemende personeelstekorten in onze sector is deze digitaliseringsslag bovendien een onmisbare aanvulling op de inzet van onze vakmensen.”

Eerste editie vakbeurs DigiBouw biedt perspectief
Martijn Carlier, manager Aanjagen Digitalisering bij digiGO: “Deze eerste editie beantwoordde aan onze verwachtingen. Het was druk bij de kennissessies, er werd volop genetwerkt en er liep een gevarieerd publiek van gevorderden en beginners. DigiBouw heeft alles in zich om verder te groeien en de sector te helpen in de ontwikkeling naar meer digitale ketensamenwerking.” Ook exposanten kijken zeer tevreden terug. Zo vertelt exposant Sander Lijbers van Openspace: “Een beurs als DigiBouw is belangrijk omdat we als OpenSpace in een korte periode veel mensen kunnen ontmoeten. Dat is tweeledig; bestaande relaties die we even kunnen spreken en bijpraten wat veel efficiënter werkt. Daarnaast ontmoeten we ook nieuwe mensen die komen kijken om te zien wat wij te bieden hebben.” Daarnaast blikken bezoekers zeer positief terug op een geslaagde eerste editie. “De eerste editie van DigiBouw vond ik erg boeiend. Ik heb nieuwe dingen gezien, ondanks dat ik alle ontwikkelingen al op de voet volg. Daarbij heb ik mijn netwerk uitgebreid en vandaag veel nieuwe mensen ontmoet, waar ik morgen mee door kan,” aldus Gian Broers van BAM. Tom van der Zwaag vervolgt: “Deze geluiden bieden een prima vooruitzicht op een passend vervolg. We gaan dus met alle vertrouwen en veel enthousiasme bouwen aan de volgende editie in 2025 in Jaarbeurs.” 

De volgende editie van DigiBouw vindt plaats op 19 en 20 november 2025 in Koninklijke Jaarbeurs.

Meer nieuws berichten: